JAK TO SIĘ STAŁO , ŻE ZOSTAŁAM EDUKATORKĄ?

W czasie pandemii brałam udział w wielu szkoleniach online, był to mój swoisty lek na obostrzenia, zaspokojenie potrzeb socjalizacji i edukacji. Tak więc nabór w Izbie Architektów na Edukatorów programu Kształtowanie Przestrzeni pod patronatem SARP (Stowarzyszenia Architektów RP) odebrałam wielce entuzjastyczne, co nie dziwi przy moich zapędach edukacyjnych (prowadzenie kursów zerowaste, 5przemian, krótka acz intensywna rola nauczycielki w szkole muzycznej, dłuższa i wielce owocna historia jaki właścicielki przedszkola).

Po przebrnięciu przez szereg formalności i kursów udało mi się nawiązać współpracę z OSM w Gdańsku (Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I i II stopnia), gdzie miała ogromną przyjemność prowadzić dwa cykle kursu. Młodzież była fantastyczna. Moja grupa liczyła niewiele ponad 10 osób i składała się z uczniów klas VI-XI. Tak ! -jest to szkoła dwunastoklasowa i były to osoby 12-17 letnie. Program skierowany jest właśnie do tej grupy wiekowej. Duże zainteresowanie, otwartość, zaangażowanie (przyjazdy z podmiejskich lokalizacji w sobotę o 9:30 na dobrowolne zajęcia!), kreatywność, dawka pozytywnej energii – to wszystko otrzymałam w zamian za dzielenie się tym co robię na co dzień.

grupa uczestników w zajęciach Kształtowania Przestrzeni- zakończenie cyklu A w OSM w Gdańsku

PO CO TEN PROGRAM?

Cytując za Anną Kulińską, koordynatorką krajową Programu Kształtowanie Przestrzeni:

Widząc, że Polska tonie w chaosie przestrzennym i wierząc, że „takie będą Rzeczypospolite, jak ich
młodzieży chowanie” (powtarzając za Janem Zamoyskim), w trosce o nasze wspólne dobro, jakim jest
przestrzeń, skierowaliśmy swoje działania ku młodzieży – przyszłym prawodawcom, decydentom,
inwestorom, twórcom, użytkownikom lub po prostu mieszkańcom Polskich miast, miasteczek i wsi.
Bo jakość polskiej przestrzeni nie zależy wyłącznie od architektów. Działania naszego środowiska
na rzecz poprawy sytuacji skazane będą na niepowodzenie dopóki samorządy tworzące prawo
miejscowe, klienci zlecający projekty, mieszkańcy walczący o budżety obywatelskie, przedsiębiorcy
reklamujący swoje przedsięwzięcia w przestrzeni publicznej czy inwestorzy biorący pod uwagę głównie
aspekty finansowe nie dostrzegą jaką wartością jest przestrzeń przyjazna użytkownikom, dobrze
zaprojektowana, estetyczna i związana z tożsamością miejsca.
Kształtowanie Przestrzeni to nie są zajęcia plastyczne, ani kurs przygotowawczy na studia
architektoniczne, ale ogólnorozwojowy Program mający nauczyć młodzież świadomie patrzeć
na otoczenie. W zagadnieniach związanych z architekturą uczniowie oprócz materiału rozszerzającego
informacje z podstawy programowej znajdą praktyczne zastosowanie dla wiedzy zdobytej podczas lekcji
matematyki, historii, geografii, fizyki, biologii, języka polskiego, techniki czy plastyki, a także
usystematyzują własne spostrzeżenia. Co równie ważne Program zachęca do aktywności i wskazuje
młodym ludziom, że to również oni mają realny wpływ na kształt otaczającej nas przestrzeni.

DLA KOGO:

Dla szkół podstawowych, ponadpodstawowych i innych placówek, takich jak domy kultury czy świetlice wiejskie, do których uczęszcza młodzieży w wieku 12 – 19 lat.

CO OFERUJE PROGRAM PLACÓWKOM EDUKACYJNYM
• Nieodpłatne zajęcia prowadzone przez Architektów
• Architekt – Edukator prowadzi zajęcia w oparciu o opracowane przez specjalistów materiały i jest
zaopatrzony w pomoce dydaktyczne oraz materiały do wykonania ćwiczeń warsztatowych.
• Jeden cykl składa się z pięciu zajęć warsztatowo – wykładowych.
• Każde zajęcia trwają 1,5 h (2 godziny lekcyjne).
• Cały Program obejmuje trzy cykle.
• Uzupełnieniem Programu jest coroczny otwarty konkurs dla młodzieży, w którym nagrody
otrzymują nie tylko uczestnicy, ale również zgłaszające ich Placówki. W konkursie startować
mogą zarówno Placówki, w których odbywały się już zajęcia jak i niezwiązane wcześniej
z Programem.

Tak więc naprawdę warto, przystąpienie jest proste, a formularz zgłoszeniowy intuicyjny.

Oto kilka zdjęć z naszych działań:

I PO CO TO WSZYSTKO?

Tak jak pisałam już wcześniej był to przemiły czas z młodzieżą, bardzo odżywczy i inspirujący dla mnie jako architekta. Wierzę tez , że działania edukacyjne w każdej sferze estetycznej przyczyniają się do poprawy naszego otoczenia. Rośnie nowe bardziej świadome pokolenie, widziałam to na własne oczy podczas tego zimowego semestru. Zauważyłam zmiany w ich percepcji przestrzeni, nazewnictwie, poczuciu sprawczości. Poznali prawo miejscowe, nauczyli się czytać mapy, rysunki architektoniczne, rozpoznawać materiały budowlane (to była frajda!), rodzaje budynków, przestrzeni publicznych i prywatnych, pracy z kompozycją.

Oprócz tego mała prywata- w Gdańsku w ramach Budżetu Obywatelskiego wnioski mogą składać mieszkańcy bez względu na wiek, tak więc liczę , że projekty zgłaszane przez młodzież będą merytoryczne, sensowne i poprawią jakość życia nam wszystkim- gdańszczanom i turystom.